Pemanfaatan Instagram bagi Pengembangan Pemasaran Usaha Mikro Kecil dan Menengah di Banjarbaru
DOI:
https://doi.org/10.35130/jrimk.v5i1.178Kata Kunci:
social media, Instagram, marketing, e-commerce, MSMEAbstrak
Many micro, small and medium enterprises (MSMEs) still sell products conventionally and few have used e-commerce. So that not all products from MSMEs are widely known by the public. Al-Firdaus Borneo is a MSME player engaged in woven handicrafts made from purun plants which has been running for about two years in utilizing Instagram social media with an account @pengrajinanyamanpurunalfirdaus. The method used in this research is descriptive qualitative, in which the researcher tries to describe and analyze specifically the data obtained in the field in accordance with the focus of the problem to be studied. Information and data obtained by researchers through interviews with craftsmen as well as account owners who are the object of research and through observations made during the research activities in progress. Based on this research, it was found that the use of Instagram social media had a positive impact on the development of Al Firdaus product marketing so that Instagram followers and sales increased. In addition, the operation is easy and has many users so that it becomes a practical promotional media, which is cheap, reliable and can reach all users everywhere. However, there are still some obstacles and weaknesses encountered, namely poor internet access in the account owner area, lack of expertise of the account owner in making good and attractive designs, and product prices are not raised so they have to communicate through the contacts provided.Referensi
Pemasaran Rown Division dalam Memanfaatkan Media Jejaring Sosial Facebook Sebagai Sarana Promosi Secara Online. Skripsi. Solo: Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Agatha, K.S. (2015). Peranan Instagram Sebagai Media Komunikasi Pemasaran Bisnis Online (Studi Deskriptif Kualitatif pada Bisnis Online Floshablee). Skripsi. Medan: Universitas Sumatera Utara.
Aliansyah, M. Rifqi & Ali, Dini S.F.A. (2017). Strategi Komunikasi Pemasaran Melalui Media Instagram (Studi Kasus Forever Young Crew). E-Proceeding og Management, 4(3), 2123-3128.
Amelia, L.S. & Robahi, L. (2007). Penerapan E-commerce Sebagai Upaya Meningkatkan
Persaingan Bisnis Perusahaan. Artikel Penelitian. Surabaya: STIE Perbanas.
Banjaransari, Y.G. 2018. Pemanfaatan Instagram sebagai Media Komunikasi Pemasaran Online Page Down Cloth Maker. Skripsi. Solo: Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Carlson, Steve. (2010). Fuzzy Sets and Fuzzy Topologies: Early Ideas and Obstacles. New York: Rose-Hulman Institue of Technology.
Kusuma, D. F. & Sugandi, M. S. (2018). Strategi Pemanfaatan Instagram Sebagai Media Komunikasi Pemasaran Digital yang Dilakukan oleh Dino Donuts. Jurnal Manajemen Komunikasi, 3(1) 8-33.
Febiningrum, E. K. (2015). Implementasi dari Penerapan Sistem Informasi Manajemen di Perusahaan PT Indofood Sukses Makmur, Tbk. Semarang: STIE Bank BPD Jateng.
Gumilar, Gumgum. (2015). Pemanfaatan Instagram sebagai Sarana Promosi oleh Pengelola Industri Kreatif Fashion di Kota Bandung. Jurnal Ilmu Politik dan Komunikasi, V(2), 77-84.
Irma, Ade. (2017). Peran Instagram Sebagai Media Komunikasi Pemasaran Bisnis Online (Studi Deskriptif Kualitatif pada Bisnis Online Beautyhomeshop). Jurnal Online Kinesik, 4(2), 1-12.
Kotler, Philip. (2001). Manajemen Pemasaran: Analisis, Perencanaan, Implementasi dan Kontrol. Jakarta: PT Prehallindo.
Machfoedz, Mahmud. (2010). Komunikasi Pemasaran Modern. Cetakan Pertama. Yogyakarta: Cakra Ilmu.
Maryama, Siti. (2013). Penerapan E-Commerce dalam Meningkatkan Daya Saing Usaha. Jurnal Liquidity, 2(1), 73-79.
Morissan. (2010). Periklanan Komunikasi Pemasaran Terpadu. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.
Nurlita, Rizqi. (2018). Pemanfaatan Instagram sebagai Media Pemasaran Online pada Matakuliah Kewirausahaan (Study Kasus pada Jurusan Pendidikan IPS FITK UIN Maulana Malik Ibrahim Malang). Skripsi. Malang: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
O’Brien, James A dan Marakas, George M. (2008). Management Information System. Boston: McGraw-Hill.
Rahmawati, Dewi. (2016). Pemilihan dan Pemanfaatan Instagram Sebagai Media Komunikasi Pemasaran Online (Studi Desktiptif Kualitatif pada Akun Instagram @FreezyBrowniezz. Skripsi. Yogyakarta: Fakultas Ilmu Sosisal dan Humaniora Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.
Rakhmat, Jalaludin. (2000). Metode Penelitian Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Ramadhan, Fadli H. (2017). Pemanfaatan Media Sosial Instagram Akun @Al Firdaus Sebagai Promosi dalam Meningkatkan Penjualan. JOM FISIP, 4(2), 1-15.
Reza, Faisal. (2016). Strategi Promosi Penjualan Online Lazada.co.id. Jurnal Kajian Komunikasi, 4(1) 64-74.
Sarastuti, Dian. (2017). Strategi Komunikasi Pemasaran Online Produk Busana Muslim Queenova. Jurnal Visi Komunikasi, 16(1), 71-90.
Sudirwo. (2020). The Implementation of the SOEs Partnership Program on the empowerment of MSMEs in Banjarbaru City. Jurnal Ilmiah Ekonomi Bisnis, 6(1), 61-73.
Suyanto, M. (2003). Strategi Periklanan pada E-Commerce Perusahaan Top Dunia. Yogyakarta: Andi Offset.
Utami, A.D., & Purnama, B.E. (2012). Pemanfaatan Jejaring Sosial (Facebook) sebagai Media Bisnis Online (Studi Kasus di Batik Solo 85). Seruni FTI UNSA, 1, 1–7.
https://id.wikipedia.org/wiki/Purun diakses 10 Juli 2019
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.